HOME | KARTUN ISLAM | SERTAI KAMI | E-KAD | WIDGET | WALLPAPER | VIDEO

sahabat

BERSAHABAT KERANA ALLAH

Dari kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman oleh Imam Habib Abdullah Haddad :

  1. Apabila seseorang mencintai orang lain, bersahabat dan membiasakan diri dengannya, kerana dilihatnya orang itu mencintai Allah dan taat-setia kepada perintah Allah, maka hal sedemikian itulah yang dikatakan bercinta-cintaan kerana Allah Ta’ala.
  2. Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana orang itu membantunya di dalam selok-belok agama, dan mengarahkannya untuk bertaat-setia terhadap Tuhannya, maka hal sedemikian itu juga dikira bercinta-cintaan kerana Allah.
  3. Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana orang itu membantunya dalam urusan keduniaan, yang mana dengannya pula ia bisa mengurus urusan akhiratnya, maka itu juga termasuk cinta-mencintai kerana Allah.
  4. Ataupun jika ia mencintai orang itu dan bersahabat dengannya, kerana dirinya merasa senang berkawan dengan orang itu, dan dadanya merasa lapang senang berkawan dengan orang itu, dan dadanya merasa lapang bila duduk bersama-sama dengannya.
  5. Ataupun orang itu dapat menolongnya di dalam urusan dunianya, dan di dalam hal-ehwal kehidupannya, yang menerusinya ia bisa hidup senang-lenang, maka cinta serupa itu adalah cinta biasa yang tidak ada kena-mengena sedikit pun dengan Allah.
  6. Adapun jika ia bersahabat kepada seseorang, kerana orang itu bisa menemannya untuk pergi ke tempat maksiat, atau membantunya untuk menganiaya orang, ataupun memimpin dan menunjuknya ke jalan-jalan fasik dan mungkar, maka persahabatan serupa itu dan kecintaan serupa itu adalah persahabatan dicela dan kecintaan yang tidak berguna, kerana ia menarik kita ke jalan syaitan, yang tidak kena-mengena dengan Allah. Persahabatan dan kecintaan serupa inilah yang akan bertukar menjadi permusuhan di akhirat.

Alangkah besarnya cinta yang sedemikian yang mengangkat manusia sampai ke darjat di mana Allah mencintai dan meredhainya.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya:

“Perumpamaan orang beriman yang berkasih sayang, dan saling rahmat merahmati dan di dalam kemesraan sesama mereka adalah seperti satu tubuh, apabila satu anggota mengadu sakit, maka seluruh tubuh akan turut merasainya dan membantunya dengan berjaga malam dan demam.” (Riwayat Muslim)

Doa Rasulullah s.a.w.: “Ya Allah, kurniakalah perasaan cinta kepada-Mu, dan cinta kepada orang yang mengasihi-Mu, dan apa sahaja yang membawa daku menghampiri cinta-Mu. Jadikanlah cinta-Mu itu lebih aku hargai daripada air sejuk bagi orang yang kehausan.”

Tentang Pelukis/penulis:

Admin CahayaIslam.net

Karya yang dipaparkan oleh admin kebanyakkannya adalah diambil dari internet. Hanya sebahagian darinya adalah karya yang dihasilkan oleh team CahayaIslam.net. Semoga kita mendapat manfaat di atas setiap karya yang dipaparkan.

Lain-lain Karya Saya - Laman Web Saya

Sertai Saya Di:
TwitterFacebookYouTube

This Post Has 4 Comments

  1. Mufid Nasrulloh says:

    Assalamualaikum… salam sejahtera, semoga Allah memberi rahmat untuk kita semua…

    saya minta izin untuk ditandai apabila LUKISAN DAKWAH ISLAM ini mengupdate foto-foto kartun bernuansa Islam yang baru, karena bagi saya dan yang lainnya LUKISAN DAKWAH ISLAM ini sangat bermanfaat sekali… untuk permohonannya saya ucapkan terima kasih…

    Wassalamualaikum…

  2. Nurul Hidayah says:

    ^-^…<3 tak tahu nak cakap ap tpi..best… *-^

  3. Alvien Hendra says:

    ASSLAMUALAIKUM

Leave A Reply