APAKAH PERBEZAAN ANTARA Maghfirah (مغفرة) DAN ‘Afuww (عفو)?

Maghfirah: adalah untuk Allah memaafkan kamu atas dosa yang dilakukan, tetapi dosa itu masih didaftarkan pada kitab (buku catatan amal) kamu. Maghfirah adalah pengampunan Allah atas dosa kamu tetapi pada Hari Penghakiman itu akan dituliskan pada catatan kamu, Allah akan bertanya kepadamu tetapi Dia tidak akan menghukum kamu kerana itu.

‘Afuww: adalah untuk Allah memaafkan kamu atas dosa dan menghapusnya dari kitab kamu seolah-olah dosa itu tidak pernah dilakukan. ‘Afuww adalah pengampunan Allah atas dosa kamu, ia akan dihapuskan sepenuhnya dari rekod kamu dan Allah tidak akan bertanya kepadamu tentangnya pada Hari Penghakiman.

Inilah sebabnya mengapa Rasulullah SAW bersabda yg maksudnya, “ini adalah Do’a terbaik untuk dimohon pada Lailatul Qadr”.

“Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anni”
(اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عني)
(H.R Ahmad, Ibn Majah, dan Tirmizi)

“Ya Allah, Engkaulah Yang Maha Pengampun, dan Engkau suka memaafkan, maka ampunilah aku.”

Oleh itu pastikan anda membaca do’a ini sepanjang masa dan seberapa banyak yang anda boleh. Buatlah salah satu rutin harian anda terutama di bulan Ramadhan .
Bayangkan anda berdiri pada hari Penghakiman yang bertanggungjawab untuk perbuatan anda, dan anda tidak dijamin masuk ke Jannah.

Tiba-tiba anda mendapati banyaknya gunung-gunung Hasanat (ganjaran) dalam rekod anda.

Adakah anda tahu dari mana gunung-gunung hadiah ini datang?

Kerana di dunia anda terus berkata: “Subhanallahi wa bihamdihi Subhanallahil ‘Azim”

Junjungan Baginda Nabi Muhammad ﷺ bersabda, mafhumnya: “Dua kalimah yg ringan di lidah, berat timbangannya, ia dicintai oleh Ar-Rahman, (Yang Maha Pemurah):
سبحان الله و بحمده, سبحان الله العظيم
Subhanallahi wa bihamdihi, Subhanallahil ‘azim (Maha Suci Allah, dan Puji, Maha Suci Allah, Yang Agung) “
(📚Bukhari, Muslim)

Bayangkan berapa banyak ganjaran anda akan dapat jika anda berkongsi tazkirah ini dengan rakan-rakan anda dan mereka terus berzikir (Subhanallahi wa bihamdihi Subhanallahil ‘Azim) kerana anda menuntun mereka untuk berbuat baik di bulan mulia yang pahalanya berlipat ganda.

#teruskan membimbing orang lain untuk berbuat baik. 🍒🍒

c&p

Add Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.