Bani Israel, Yahudi, dan Zionis – Siapakah mereka?
Nota: Keterangan ini adalah berdasarkan pembentangan dalam sebuah majlis Diskusi Ilmu anjuran Hizbut Tahrir Malaysia di Dewan Khilafah TTDI Jaya dengan tajuk “Yahudi vs Zionis: Antara Kawan atau Musuh? Satu Pencerahan.”. Saudara Khairul Budiman selaku speaker pertama membentangkan tajuk, “Realiti, Sejarah, Neraca”; manakala speaker ke-2 – saudara Khairul Effendy Khairudin membawa tajuk, “Analisa Politik & Hukum Syara’”. Majlis dipengerusikan oleh saudara Mus’ab.
Saudara Khairul Budiman selaku speaker pertama cuba menyingkap siapa sebenarnya Bani Israel, Yahudi dan Zionis – dan apa sikap yang sepatutnya dari orang Muslim kepada mereka.
Bani Israel
Bani Israel ialah keturunan Israel (keturunan Nabi Ya’kub) yang berasal dari anak-anak Ya’kub seramai 12 orang (Rubin, Simeon, Lawway, Yahuda, Zebulaon, Isakhar, Dann, Gad, Asyer, Naftali, Yusuf, dan Benyamin) yang dikenali dengan gelaran Al-Asbaat. Istilah Yahudi diambil dari salah seorang anak Nabi Ya’kub.
Segala jenis makanan dahulu adalah halal bagi Bani Israil, kecuali makanan yang diharamkan oleh Israil (Nabi Yaakub) kepada dirinya sendiri sebelum diturunkan Kitab Taurat. Katakanlah (wahai Muhammad): “(Jika ada makanan yang diharamkan kepada kamu – wahai Bani Israil – sebelum Kitab Taurat diturunkan) maka bawalah kamu Kitab Taurat itu kemudian bacalah akan dia, kalau betul kamu orang-orang yang benar. [TQS. Ali Imraan (3):93]
Oleh itu, Bani Israel ialah terminologi yang digunakan Allah di dalam Al-Quran dalam bentuk khabar (pemberitaan/kisah), yang membawa maksud sebuah bangsa yang menganut agama Yahudi.
Yahudi
Ada banyak cubaan-cubaan untuk mengungkap apakah maksud Yahudi, termasuklah dari kalangan sarjana-sarjana mereka. Tetapi saudara pembentang mengingatkan kita sebenarnya tidak perlu kita rujuk sumber yang selain dari Al-Quran untuk mengetahui apakah maksud sebenar Yahudi.
Di dalam Al-Quran, istilah Yahudi ada digunakan di dalam konteks agama:
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka [TQS. Al-Baqarah (2):120]
Istilah Yahudi juga digunakan dalam konteks bangsa bila disampaikan dalam bentuk khabar/kisah:
Dan Kami bawakan Bani Israil ke seberang Laut Merah, lalu dikejar oleh Firaun dan tenteranya, dengan tujuan melakukan kezaliman dan pencerobohan, sehingga apabila Firaun hampir tenggelam berkatalah ia (pada saat yang genting itu): “Aku percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku adalah dari orang-orang yang berserah diri (menurut perintah)”. [TQS. Yunus (10):90]
Ayat lain yang mengungkapkan Yahudi sebagai aturan agama:
Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil(dengan berfirman): “Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat”. Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya. [TQS. Al-Baqarah (2):83]
Istilah Yahudi juga diungkapkan kepada Ahli-ahli Kitab:
Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang Kami berikan Kitab itu mengetahui serta mengenalinya (Nabi Muhammad dan kebenarannya) sebagaimana mereka mengenal anak-anak mereka sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian dari mereka berusaha menyembunyikan kebenaran itu, sedang mereka mengetahui (salahnya perbuatan yang demikian) [TQS. Al-Baqarah (2):146]
Oleh itu, secara umumnya istilah Yahudi boleh membawa 2 maksud: Agama dan juga Bangsa. Bila dikaitkan kepada agama, istilah Yahudi membawa maksud agama Yahudi. Bila digunakan dalam bentuk khabar/kisah – istilah Yahudi membawa maksud bangsa.
Zionis
Zionis pula ialah sebuah pergerakan kebangsaan yang ditubuhkan Yahudi pada tahun 1897 di Basel, Switzerland. Istilah “Zionis” diambil dari nama bukit Zion – tapak paling suci dalam agama Yahudi – yang kini terletaknya Masjidil Aqsa. Presiden pertama pertubuhan kebangsaan Yahudi ini ialah Dr. Theodore Herzl.
Siapa pula Ashkenazi Jews?
90% daripada orang Yahudi di dunia sekarang adalah terdiri daripada bangsa Yahudi Ashkenazi ini. Mereka berasal dari kawasan Khazar (dulu mereka punyai sebuah kerajaan yang menjadi sekutu dengan empayar Byzantine).
Peta kawasan Khazar
Mereka kini dapat dijumpai telah berhijrah ke negara-negara seperti Amerika, Bohemia, Hungary, Poland, Belarus, Lithuania, Rusia, Ukraine dan juga Romania.
Jadi, Yahudi Ashkenazi ialah bangsa-bangsa yang menganut agama Yahudi, dan tergolong juga sebagai Ahli Kitab, tetapi bukan berasal dari Bani Israel.
Negara Israel
Negara Israel dikatakan sebagai “promised-land” buat orang-orang Yahudi, walaupun ada dikalangan mereka sendiri yang bertegas bahawa adalah haram buat mereka untuk bernegara sebelum “Al-Masih” mereka turun (menurut ajaran-ajaran dalam Judaisme/Talmud).
Tetapi alasan untuk bernegara buat mereka menjadi kuat apabila berlakunya peristiwa Holocaust selepas perang dunia ke-2 di mana berlakunya pembunuhan Yahudi beramai-ramai (genocide) oleh Nazi Jerman.
Kewujudan negara Israel sebenarnya adalah dengan izin British melalui Deklarasi Balfour 1917 kerana Yahudi terlibat dalam menjatuhkan Khilafah Uthmaniyyah yang akhirnya jatuh pada tahun 1924.
Akhirnya, pada tahun 1948 berdirilah negara Israel yang kita kenal hari ini dan berterusanlah konflik-konflik berdarah, pengusiran, dan pembunuhan ke atas kaum Muslimin.
Apa pula kaitan Kristian dengan Zionis?
Orang-orang Kristian mempercayai Jesus Christ (yang sebenarnya berasal dari Bani Israel) sebagai “savior” mereka. Jesus dibunuh oleh orang-orang Yahudi, dan ada di kalangan orang-orang Kristian yang percaya bahawa Jesus akan turun kembali di kawasan Solomon Temple di Jerusalem satu hari nanti.
Aturan Islam mengenai hubungan orang Islam dengan Yahudi
Saudara Khairul Budiman mengingatkan para hadirin lagi bahawa cara untuk memandang istilah-istilah berikut:
- Bani Israel – Kaum
- Yahudi – Kaum/Agama
- Zionis – Gerakan atau pertubuhan
Tetapi, Islam mengatur hubungan umat Islam dengan Yahudi melalui konteks agama (millah), sesuai dengan firman Allah:
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka. [TQS. Al-Baqarah (2):120]
Jadi, bila kita memandang Yahudi sebagai agama: apa-apa hukum yang teraplikasi kepada Yahudi, juga teraplikasi kepada Zionis:
Maksudnya didalam Islam, cara untuk memandang orang-orang Yahudi ialah sebagai kaum kuffar yang mana hubungannya dengan orang Islam akan berbeza-beza mengikut status Zimmi, Musta’min, Mua’ahid ataupun Harbi:
- Zimmi – Orang kafir yang tunduk kepada Islam dan membayar Jizyah. Mereka tidak dipaksa untuk memeluk Islam tetapi mendapat tanggungjawab dan hak yang sama dengan orang Muslim, kecuali dalam beberapa hal seperti menjadi penguasa atau menzahirkan syiar agama mereka di kalangan orang Islam.
- Musta’min – Peniaga-peniaga bukan Islam dari luar Daulah yang dibenarkan Khalifah untuk masuk berniaga.
- Mua’ahid – Orang-orang Kafir dari negara-negara yang mengadakan perjanjian keamanan dengan Daulah.
- Harbi Hukman – Orang-orang Kafir dari negara yang memusuhi Daulah, tapi belum memerangi Daulah.
- Harbi Fi’lan – Orang-orang Kafir dari negara yang sedang memusuhi lagi memerangi dan membunuh orang-orang Islam. Negara AS dan Israel adalah termasuk ke dalam status ini.
Status-status ini biasanya ditentukan oleh Khalifah dan ketiadaannya pada hari ini menyulitkan kita untuk menentukan status-status orang Kafir pada hari ini.
Menguraikan konspirasi-konspirasi Yahudi
Speaker ke-2, saudara Khairul Effendy Khairudin, telah cuba untuk mengubah persepsi para hadirin berkenaan realiti tentang orang Yahudi: mereka sebenarnya kecil dan tidak kuat – kekuatan mereka hanyalah ilusi propaganda dan konspirasi buatan mereka – sejak zaman Nabi-Nabi hinggalah sekarang.Peringatan dari Allah S.W.T. mengenai sikap mereka yang mengubah-ubah kitab Taurat:
Dan sesungguhnya, di antara mereka ada yang memutar-mutar lidahnya semasa membaca Kitab Taurat (dengan mengubah maknanya), supaya kamu menyangkanya sebahagian dari Kitab Taurat padahal ia bukanlah dari Kitab itu. Dan mereka pula berkata: “(bahawa) ia adalah (datangnya) dari sisi Allah”, padahal ia bukanlah dari sisi Allah; dan mereka pula tergamak berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta). [TQS. Ali Imran (3):78]
Yahudi di zaman Rasulullah: tak henti-henti berkonspirasi, khianat dan melakukan makar
Banyak persamaannya diantara kaum Yahudi di zaman Rasulullah dengan kaum Yahudi pada hari ini. Mereka hanya hidup di dalam komuniti Yahudi dan tidak bercampur kedalam masyarakat, sekalipun mereka banyak berurus-niaga dengan dunia luar.
Demografik orang Yahudi di zaman Rasulullah:
- Di dalam kota Madinah: Bani Qainuqa’
- Di luar kota Madinah: Bani Nadhir, Khaibar, Quraizah
- Di luar negara Madinah: Bani Auf, Najjar, Harits, Saddah, Jasyim, Aus, Tsa’labah.
Sebelum kedatangan Rasulullah ke Madinah, mereka dapat memonopoli ekonomi dan kestabilan politik Madinah dengan melaga-lagakan kaum Aus dan Khazraj.
Selepas Hijrah Rasulullah dalam membentuk Daulah Islam, golongan Yahudi semuanya terikat dengan Piagam Madinah.
Selepas kemenangan kaum Muslimin di perang Badar, orang-orang Yahudi di Madinah menjadi takut, tetapi terus-menerus melakukan perang saraf. Mereka menjadi semakin berani setelah orang Islam kalah di perang Uhud:
- Peristiwa Abu Bakar vs. Fanhash: Fanhash, seorang Yahudi mengeluarkan kenyataan biadap menghina Allah sebagai suatu propaganda selepas perang Uhud. Abu Bakar tidak membunuhnya kerana adanya perjanjian diantara Rasulullah dengan Yahudi.
- Kes aurat seorang Muslimah dipermain-mainkan seorang Yahudi: kes ini berlaku selepas perang Uhud di sebuah kedai emas milik Yahudi bani Qainuqa’. Seorang lelaki Muslim yang menyaksikan kejadian tersebut terus menyerang Yahudi tersebut sehingga terbunuh. Kerabat-kerabat Yahudi itu pula membunuh lelaki Muslim tersebut. Berita ini diketahui oleh Rasulullah lalu baginda bertindak mengepung Bani Qainuqa’. Rasulullah membebaskan mereka setelah dirayu-rayu Abdullah bin Ubai.
- Konspirasi Bani Nadhir selepas peristiwa Raji’ dan sumur Ma’unah: Yahudi-yahudi dari Bani Nadhir telah melancarkan propaganda ke atas kaum Muslim dengan menggunakan peristiwa kekalahan kaum Muslimin di Uhud dan pembunuhan sahabat-sahabat Nabi di Raji’ dan sumur Ma’unah. Rasulullah dapat menghidu aktiviti Bani Nadhir ini lalu mengepung mereka. Mereka melawan pada mulanya tetapi akhirnya kalah. Sekali lagi Abdullah bin Ubai merayu-rayu kepada Rasulullah. Rasulullah mengusir mereka dengan membenarkan setiap 3 orang dari mereka membawa satu unta.
- Perang Ahzab-Konspirasi Bani Nadhir dan Bani Quraizah: Bani Nadhir dan Bani Quraizah mempengaruhi kaum Quraisy, Bani Ghathtah, Bani Murrah, Bani Fuzarah, Bani Asyja’, Bani Salim, Bani Saad, dan Bani Asad – dan membentuk 10,000 tentera mengepung Madinah. Selepas perang Ahzab, Bani Quraizah telah dihapuskan.
- Konspirasi Bani Khaibar secara senyap: Setelah 3 kelompok Yahudi telah dibersihkan, mereka cuba untuk mempengaruhi Musyrikin Mekah untuk menyerang Madinah sebelum peristiwa perjanjian Hudaibiyah pada tahun ke-6 Hijrah. Selepas perjanjian Hudaibiyah termeterai, Rasulullah menyerang Khaibar – tetapi tidak dihabisi – dan dibenarkan mereka untuk terus tinggal di Khaibar.
- Yahudi berkonspirasi lagi dengan pihak Rom semasa perang Tabuk.
Pelajaran daripada sirah ini:
- Kaum Yahudi hanyalah kaum yang kerdil dan tidak kuat – mereka menjadi bermasalah kerana keupayaan mereka dalam berkonspirasi dengan pihak-pihak yang lebih kuat seperti Quraisy mahupun Rom.
- Rasulullah S.A.W. menunjukkan bahawa satu-satunya cara untuk menangani upaya konspirasi mereka adalah dengan keupayaan tentera.
Yahudi hari ini
Telah timbul persepsi-persepsi di kalangan kaum Muslimin bahawa dunia hari ini dikuasai oleh Yahudi. Persepsi ini dikaburi dengan teori-teori konspirasi, sedangkan bila ditanggapi secara politiknya dengan kerangka Islam: realitinya mereka masih sebuah kaum yang lemah dan memerlukan sebuah negara superpower lain untuk kekal hidup.
Fakta tentang Israel
- Negara kecil yang baru berumur 64 tahun.
- Negaranya dikelilingi negara umat Islam.
- Populasi mereka hanya dalam lingkungan 7-8 juta.
- Tidak dapat kekal hidup tanpa sokongan Amerika.
Konflik AS-Israel
Jika ditelusuri hubungan luar negara antara AS dengan Israel, dapat dilihat beberapa konflik yang menunjukkan Israel hanya dapat hidup di bawah restu AS:
- Matlamat Israel untuk menjadi Eretz Israel: Israel mahu menjadi sebuah kuasa ekonomi besar dan menjadi saingan kuasa Eropah. AS tidak setuju dengan cita-cita Israel ini, dan pernah mengenakan sekatan ekonomi ke atas Israel kerana cubaan untuk merampas sebahagian tanah di Mesir.
- Pada AS, kedudukan Israel hanyalah sekadar destabilizer politik di rantau Timur Tengah: dalam meneruskan hegemoni AS ke rantau itu, AS memerlukan terus wujudnya Israel di rantau Timur Tengah demi menjaga kepentingan-kepentingan strategiknya di rantau itu.
- Walaupun terdapat pengaruh Yahudi di dalam Kongres AS terutamanya dari pelobi-pelobi syarikat-syarikat sektor ekonomi dan militari – mereka tetap tidak dapat menguasai keputusan dan polisi-polisi luar negara AS. Mungkin mereka dapat mempengaruhi beberapa keputusan AS, tetapi sebarang polisi-polisi berkenaan Israel yang bertentangan dengan agenda AS tetap akan dibakul-sampahkan.
Konflik-konflik ini menunjukkan bahawa bukanlah Yahudi yang menguasai AS tetapi sebaliknya – walaupun kepentingan-kepentingan AS dan Israel banyak yang sama (seperti kewujudan Israel di Timur Tengah) – matlamat utama Israel untuk menjadi Eretz Israel tetap tidak direstui AS kerana bercanggah dengan strategi hegemoni AS.
Pendek kata: Israel dapat hidup hari ini semata-mata kerana sokongan Amerika, dan juga kerana pemimpin-pemimpin negara umat Islam disekitarnya adalah agen-agen kuffar Barat.
Bagaimana pula dengan kemenangan Israel didalam peperangan 1948, 1956, 1967 dan 1973?
Ada juga yang percaya dengan propaganda kekuatan Israel berdasarkan dalil kemenangan Israel semasa perang Trans-Jordan 1948, kemenangan ke atas Mesir semasa perang tahun 1957, kemenangan ke atas Mesir, Syria dan Jordan pada tahun 1967 dan sekali lagi ke atas Mesir dan Syria pada tahun 1973. Kemenangan-kemenangan ini tidak lain dan tidak bukan adalah kerana pengkhianatan penguasa-penguasa Muslim yang tunduk kepada AS.
Kesimpulan
- Dalam menentukan hubungan orang Islam dengan Yahudi, kita memerlukan pemahaman politik dengan kerangka Islam dan diterapkan hukum dengan tepat.
- Yahudi hanyalah sebuah kaum yang lemah tetapi kuat berkonspirasi.
- Jauhilah teori-teori konspirasi yang bersifat Al-Wahm – iaitu benda-benda yang meragukan.
- Hukum status orang-orang Kafir seperti hukum Harbi Fi’lan dan sebagainya memerlukan Khilafah – yang didalamnya diterapkan segala hukum-hukum Islam seluruhnya.
- Untuk menjalankan Jihad Akbar seperti yang ditunjukkan Rasulullah – juga kita perlukan berdirinya sebuah Khilafah terlebih dahulu.