DOA KELUAR RUMAH

Baca setiap kali nak keluar rumah, nescaya Syaitan tidak akan dapat menggangu kita.

Doa di atas diriwayatkan dari Anas bin Malik, Nabi Muhammad SAW bersabda, “Apabila seseorang keluar dari rumahnya lalu membaca,
بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ

“Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya.”
Beliau bersabda, Dikatakan pada saat itu, “Engkau telah diberi petunjuk, dicukupkan, dan dijaga. Maka Syaitan menjauh darinya sehingga syaitan yang lain berkata kepadanya, “Kaifa laka birajulin? (Apa yang boleh engkau lakukan terhadap seseorang) yang telah diberi petunjuk , telah dicukupkan, dan telah dijaga?

Secara ringkas, bahwa doa ini memiliki manfaat sebagai berikut:

Akan senantiasa mendapat petunjuk ke jalan yang benar. Orang yang bergantung kepada Allah melalui doa ini maka Allah akan senantiasa membimbingnya ke jalan yang benar. Dan barangsiapa yang dibimbing oleh Allah, tidak mungkin ada yang dapat menyesatkannya.

Akan dibantu dalam menjalankan tugas dan hajatnya, baik yang bersifaf duniawi atau ukhrawi. Sehingga dia akan mendapatkan hasil yang baik dan berkat.
Akan dilindungi dari gangguan musuh samaada dari kalangan jin ataupun menusia.

Orang yang membaca dan amalkan dengan doa ini,kita akan memiliki benteng dari syaitan sehingga syaitan akan menjauh darinya. Bahkan jika ada syaitan lain yang ingin menimpakan kemudharatan kepadanya, maka syaitan lainya akan mengingatkannya, “Apa yang boleh kamu lakukan terhadap orang yang sudah diberi petunjuk, diberi kecukupan, dan dilindungi Allah.”

Jadi mulai hari marilah kita sama-sama amalkan doa ini bila keluar rumah agar kita senantiasa mendapat perlindungan Allah dan dijauhkan dari sebarang gangguan jin dan manusia serta Allah cukupkan keperluan kita pada hari tersebut

Add Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.