KAUM KAFIR ADALAH MUSUH YANG NYATA

Firman Allah :

وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي اْلأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا

Artinya : “Apabila kamu bepergian di muka bumi tidaklah mengapa kamu menqasar sembahyang kamu jika kamu takut diserang olih orang-orang kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh kamu yang sangat nyata.” (An-Nisak : 101)

Pengertian Ayat

Kaum kafir ini terdiri dari kaum musyrik penyembah berhala dan Ahlul Kitab (Yahudi dan Kristian). Selain itu orang-orang munafik yang mengaku beriman padahal hakikatnya adalah kafir dan ia juga termasuk musuh orang-orang yang beriman.

Oleh kerana itulah para Mukmin mesti berwaspada terhadap mereka yaitu orang-orang kafir dan munafik.

Maksud Musuh Yang Nyata

Di antaranya adalah :

1.“Sungguhnya orang-orang kafir adalah musuh kamu yang sangat terang jelas.” (Tafsir Jalalian)

2.“Orang-orang kafir sentiasa menentang orang-orang Islam” (Tafsir Qurtubi)

3.“Orang kafir musuh orang mukmin selama-lamanya.” (Az-Zarkasyi)

4.“Orang-orang kafir memusuhi kamu dengan menentang keesaan Allah.” (Tafsir At-Tabari)

5.“Orang-orang kafir sentiasa menampakkan sikap memusuhi orang Islam.” (Tafsir Al-Baghawi)

Apabila Allah menjelaskan dalam Quran bahawa orang-orang kafir adalah musuh yang nyata maka tidak ada siapa lagi yang berhak menafikannya.

Jangan terpedaya dengan ucapan kaum munafikin yang selalu membela dan menyatakan kebaikkan orang-orang kafir sedangkan Allah sudah menetapkan mereka adalah musuh orang beriman yang sangat nyata.

Hanya Allah Taala yang layak menentukan siapa musuh bagi orang-orang beriman kerana Dia mengetahui segala sesuatu samada yang terang atau yang tersembunyi.

Bila Allah menyatakan mereka adalah musuh yang nyata bagi orang-orang beriman maka begitulah yang sebenarnya tidak salah lagi dan tidak akan berubah lagi sampai kiamat.

Firman Allah :

وَاللهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَائِكُمْ وَكَفَى بِاللهِ وَلِيًّا وَكَفَى بِاللهِ نَصِيرًا

Artinya : “Dan hanya Allah yang lebih mengetahui dengan musuh-musuh kamu. Dan cukuplah Allah sebagai pelindung dan penolong.” (An-Nisak : 45)

Syaitan & Orang Kafir Adalah Musuh Para Nabi

Firman Allah :

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ اْلإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا

Artinya : “Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu mempunyai musuh yaitu syaitan (dari jenis) manusia dan syaitan (dari jenis) jin. Sebagian mereka membisikkan kepada sebagian yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu (manusia).” (An-An’am : 112)

Artinya musuh para Nabi dan musuh orang mukmin itu ada dua golongan yaitu golongan syaitan jin dan golongan syaitan manusia.

Orang-orang kafir adalah musuh dari golongan syaitan-syaitan manusia yang seperti mana syaitan jin yang menghasut manusia melakukan perkara-perkara mungkar maka orang-orang kafir juga akan selalu menghasut orang-orang beriman melakukan kemungkaran dan pembohongan. Mereka bukan sahaja berbohong ke atas orang beriman bahkan mereka juga mengajar orang beriman supaya sentiasa berohong.

Orang Kafir & Munafik Benci Melihat Cahaya Islam

Firman Allah :

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ

Artinya : “Mereka hendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka namun Allah tetap akan menyempurnakan cahaya-Nya sekalipun orang-orang kafir membencinya.” (Ash-Shaff : 14)

Tujuan Kafir Hanyalah Mahu Orang Beriman Menjadi Kafir Seperti Mereka

Firman Allah :
وَوَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ

Artinya : “Orang-orang kafir sangat ingin kalau kamu menjadi kafir seperti mereka.” (Al-Mumtahanah : 2)

Olih itu jangan sekali-kali tertipu bahawa orang-orang kafir berniat baik dengan orang beriman. Allah sudah menjelaskan bahawa mereka hanya mahu menyesatkan orang mukmin kembali menjadi kafir seperti mereka.

Allahkah yang lebih tahu atau manusia yang lebih tahu?

Wallahua’lam

Kredit : fbustazazharidrus

Add Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.