Breaking News
Home / Artikel Cahaya Islam (page 5)

Artikel Cahaya Islam

APLIKASI UBAH MUKA.

APLIKASI UBAH MUKA. Menurut TG Ustaz Mat Esa Deraman dalam kuliah subuh tadi dalam bab WARAK, Kata TG UMED, Bila ada yang kata HARAM dan ada yang kata TIDAK HARAM maka kita ambillah sikap warak iaitu kita TIDAK AKAN TERLIBAT. Contohnya APLIKASI UBAH MUKA. Aplikasi yang ubah muka lelaki jadi …

Read More »

aku tumpahkan ke atas katil ……

Seorang Ibu Tua menceritakan pengalamannya: Aku memiliki 3 orang anak laki-laki, semuanya sudah menikah. Suatu hari aku menziarahi anakku yg sulong. Tujuanku ialah ingin menginap di rumahnya bersama keluarganya. Di pagi hari aku meminta kpd isterinya air untuk berwudhu’. Lalu aku berwudhu’ dan solat. Air lebihan wudhu’ aku tumpahkan ke …

Read More »

Dunia kanak-kanak…

Dunia kanak-kanak… Kanak-kanak keseorangan di atas kapal, ditempatkan di sana oleh ibu mereka yang berharap dapat menyelamatkan mereka dari kehidupan putus asa, kelaparan dan kesengsaraan. Kanak-kanak Rohingya terpaksa menyaksikan kekejaman yang tidak dapat dijelaskan. Kanak-kanak Yaman dan Syria di bawah pengeboman berterusan. Kanak-kanak Afrika dihukum lapar sejak lahir. Kanak-kanak dipisahkan …

Read More »

Ada orang, dia susah hati…….

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua? Ada orang, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh. Di fikirannya siapalah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti. Ada orang, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapakah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti. Ada …

Read More »

GAME PUBG – PLAYER SEMBAH BERHALA

GAME PUBG – PLAYER SEMBAH BERHALA 1. Baru-baru ini game PUBG telah ‘update’ (pengemaskinian) kepada mode baru ; MODE JUNGLE. Di dalam perisian tersebut terdapat player yang ingin MEMILIKI KUASA perlu MENYEMBAH PATUNG / BERHALA. Setiap patung-patung tersebut memiliki kuasa tersendiri iaitu; Patung Merah : Boleh memberikan pemain ada senjata. …

Read More »

TUTUP PINTU TANDAS TU CEPAT

TUTUP PINTU TANDAS TU CEPAT Arkitek Jelaskan Kesan Tandas Dalam Bilik Tidur Jika dilihat kepada trend reka bentuk rumah pada hari ini, kebanyakan bilik tidur akan disertakan sekali dengan tandas. Reka bentuk ini sememangnya memberikan kemudahan kepada penghuni bilik tersebut kerana tidak perlu berjalan jauh untuk ke tandas. Namun, ada …

Read More »

WAS-WAS KUFUR DALAM HATI

SOALAN : Apakah hukumnya jika datang dalam hati rasa ragu atau was-was tentang Tuhan atau agama Islam sedangkan kita bukan sengaja nak fikir seperti itu? Adakah boleh mensyirikkan kita kerana kerap juga ada terlintas seperti itu? JAWAPAN : Lintasan yang bukan disengajakan yang menjadikan seorang itu teragak-agak atau ragu tentang …

Read More »

KISAH BENAR BERLAKU DI AMERIKA

KISAH BENAR BERLAKU DI AMERIKA Dalam 1 program TV di Amerika, pengacara siaran tersebut mengiklankan tentang seorang pesakit yang memerlukan pembedahan segera yang berharga 150,000 dolar. Orang ramai mula memberi respons dengan membuat panggilan dan menderma, dan di antara mereka adalah seorang Arab bernama (Muhammad). Dia mengumumkan sumbangannya sebanyak 2 …

Read More »

TEKNIK SYAITAN WAS-WASKAN MANUSIA

Antara teknik halus syaitan was-waskan hati manusia: 1. “Kalau Allah tu ada atau Maha Penyayang, kenapalah doa aku tak makbul-makbul? Kenapa la Dia buat aku macam ni??” (rosakkan iman & akidah). 2. Sekiranya tidak mampu; “Kita ni manusia biasa bukan Nabi, biasa la tu buat dosa, boleh taubat nanti-nanti” (rasa …

Read More »

Masjid dan Pasar

“Masjid dan Pasar” Seandainya Masjid bolih berbicara, mungkin dia akan mengatakan : “Aku sangat iri pada Pasar yang masih ramai di datangi oleh banyak orang, sedangkan aku di tutup tidak boleh di datangi orang … !!!” Jika memang ini untuk kebaikan kita bersama, lantas kenapa cuma aku yang di tutup.. …

Read More »