Categories
Artikel Cahaya Islam Motivasi Perkahwinan & Keluarga Umum

Masih Ramai Ibu Bapa Begini Di Zaman Ini

Soalan: SAYA berusia 20 tahun dan ada teman lelaki. Selama dua tahun hubungan, kami pernah terlanjur sehingga saya hamil dan dikurniakan anak lelaki.

Kami bercadang mendirikan rumah tangga, tetapi keluarga saya menghalang dengan alasan teman lelaki saya berasal daripada keluarga susah dan kurang berpelajaran.

Anak saya terpaksa diserahkan pada keluarga angkat bagi menutup malu keluarga. Sehingga kini saya masih berhubung dengan teman lelaki, tetapi ibu dan ayah memberi amaran mereka tidak akan merestui perkahwinan saya jika saya tetap berkeras mahu mengahwini lelaki berkenaan.

Saya buntu dengan keputusan keluarga. Saya tidak faham rasional di sebalik amaran itu kerana terang-terang saya ada anak dengan teman lelaki.

Saya mahu membina kehidupan baru yang diredai Allah, tetapi terlalu banyak halangan.

Apa harus saya lakukan?

TERTEKAN- Kedah

Categories
Artikel Cahaya Islam Motivasi Umum

Perbezaan Lagenda Budak Setan Dengan Ali Setan Sekarang

Sebenarnya entri kali ini tiada kaitan pun dengan filem Lagenda Budak Setan, sebaliknya saya memetik sebuah email yang dihantar oleh rakan tentang kisah saudara Azmil Mustapha. Apabila disebut nama Azmil Mustapha , majoriti generasi muda tidak akan dapat mengecam siapa orangnya. Tetapi sebut saja Ali Setan , ‘berkat’ daripada siaran ulangan filem tersebut di kaca televisyen , semua orang tidak kira yang kecil atau dewasa dari kalangan peminat filem Melayu pasti mengenal pelakon tersohor Malaysia dekad 80-an ini. Azmil, 55 (umur yang dikira beliau mengikut takwim hijri 22 Safar 1375H) adalah antara sebilangan artis di Malaysia yang melakukan ‘penghijrahan’ daripada kehidupan yang penuh ‘lagha’ kepada pengabdian diri kepada Allah.

Categories
Artikel Cahaya Islam Informasi Isu Semasa Umum

Penderitaan Rakyat Palestine

Salam…

Semalam Razali Awang, pemberita TV3 yg pergi ke Gaza baru-baru ni, datang ke my company (penulis email) tu share his experience. Persatuan Islam Pekerja yg anjurkan. Razali ni tiap kali dia bercerita, mesti tersekat2 sebab dia kata dia tak dpt lupakan pengalaman yg dia akan kenang smpai mati. I ada things yg nak share yg buat I tak boleh tido mlm tadi:

Mesir

Razali kata ni Firaun modern. Nama je Islam tapi dah very secular. Sanggup kencing di dinding2 masjid. Mesir sekat sempadan ..the only way ke Gaza . Makanan dan ubatan2 sume rosak kat sempadan Mesir-Gaza. Sempadan Gaza and Mesir is 14 km long. Kalau lah tak de sekatan, rakyat Palestine takkan kebuluran… “Mesir lebih rela bersempadan dgn Israel drp bersempadan dengan Hamas!” – Apa punya manusia ni, kata Razali Awang.

Categories
Artikel Cahaya Islam aurat Motivasi Pendidikan Umum

Kempen Aurat Saya Maruah Saya!

Sedih apabila kita melihat anak-anak muda begitu asyik memaparkan bentuk badan dan semua bahagian badan yang begitu menghairahkan. Dengan gejala minah rempit, kegilaan masyarakat untuk menjadi artis, pendedahan aurat dalam laman sosial seperti Facebook, Tagged, Friendster, Myspace dan sebagainya. Tiada lagi rasa malu, tiada lagi nilai aurat dalam diri wanita-wanita islam, tiada lagi maruah diri dan tiada langsung rasa bersalah!

Lebih parah lagi ramai di antara mereka tidak pernah tahupun bagaimanakah sebenarnya cara menutup aurat dengan betul! Sebagaimana masyarakat berpakaian, sebegitulah mereka berpakaian. Sebagaimana golongan kafir berfesyen, sebegitulah mereka berfesyen!

Ya..saya kesal dan rasa amat terpanggil untuk melakukan sesuatu. Bantulah saya untuk membanteras atau sekurang-kurangnya lahirkanlah rasa kesal terhadap gejala ini dengan menyebarkan tag kartun di bawah. Tag kartun di bawah diambil khas dari kartun-kartun islamik yang dihasilkan oleh Kediakreatif.com. Tag yang di sediakan itu adalah ‘butang’ link ke halaman ini, iaitu Kempen Aurat Saya Maruah Saya!

Categories
Artikel Cahaya Islam cinta Soal Jawab Umum

Cara Memutuskan Hubungan Cinta?

Syukur Alhamdulillah kerana Allah masih memberi saya kesempatan untuk menulis dan mengemaskini blog ini. Kali ini saya menerima sebuah email yang bertanya soalan seperti tajuk di atas. Jika soalan ini ditanya beberapa hari yang lepas, mungkin agak sukar bagi saya menjawab soalan yang ditujukan memandangkan saya sendiri tidak mempunyai sebarang pengalaman dalam perkara seperti ini. Bagaimanapun hari ini mungkin saya boleh berikan sedikit pandangan mengikut lunas-lunas Islam dan sedikit pengalaman. Namun saya tidak akan berikan sebarang pandangan dalam entri kali ini. Saya ingin melihat pandangan para pembaca terlebih dahulu. Saya mohon agar orang yang bertanya dapat bersabar menantikan jawapannya nanti..InsyaAllah. Soalannya:

Assalamualikum wbt.. saya ingin bertanyakan mengenai cara bagaimana cara terbaik memutuskan hubungan cinta saya dengannya.

kami sebenarnya sudah lama sama2 hendak memutuskan hubungan kami atas dasar takut dosa dan takut mengarah kepada zina, kami masing2 dgn alasan masing2 yg difikirkan logik. (bukan atas dasar dh x sayang)dh masuk tahun ketiga mencuba.. (bercinta hampir 5 tahun). tapi cubaan kami gagal. mungkin perasaan sayang terlalu kuat antara kami.

Categories
Bagaimana Mengubah Hidup? Minda Motivasi Umum

Betul! Orang Ikhlas Selalu Tertindas, Tapi…

Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu. Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah organisasi.

Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini, kata seorang kakak berterus-terang.
Mengapa? balas saya.
Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja.

Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan. Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji?

Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya kepadanya, kakak punya berapa orang anak?
Sengaja saya bertanya soal-soal di luar kotak agar ketegangan dalam sesi sebelumnya dapat diredakan.
Oh ramai encik..
Bagaimana dengan anak-anak kakak?

Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.
Kakak, boleh saya bertanya?
Tanyalah encik ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya. Memang, semua anak-anaknya menjadi.

Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang menjadi dengan naik gaji, mana yang kakak pilih?
Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, antara kakak naik pangkat dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?

Dengan cepat kakak itu menjawab, hati ibu encik tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat. Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!

Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.
Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi ini telah mendapat ganjaran kata saya perlahan. Hampir berbisik.
Maksud encik?

Categories
Artikel Cahaya Islam Motivasi Umum

Mudahnya Lafaz Nikah (Sambungan Artikel Lebih Senang Untuk Berzina Dari Berkahwin?) #2

Tok kadi selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang
lafaz terima (ijab) ::::::::::::

Saya juga amat tidak selesa melihat tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang lafaz terima (ijab) ketika akad nikah kononnya belum sah. Akad itu digambarkan begitu sulit dan susah sehingga seseorang menjadi terketar-ketar untuk menyebutny a. Diatur ayat lafaz akad itu dengan begitu skima sehingga pengantin kesejukan untuk menghafalnya.

Padahal akad nikah hanyalah bagi menggambar persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yang sah. Apa-apa sahaja lafaz yang membawa maksud kepada tujuan tersebut maka ia sah. Jika bapa bakal isteri menyebut “saya nikahkan saudara dengan anak saya Fatimah”, lalu bakal suami menjawab: “saya terima, atau saya bersetuju” atau mungkin ditambah “saya terima nikahnya” atau “saya bersetuju bernikah dengannya” seperti yang diminta oleh sesetengah sarjana dalam Mazhab al-Syafi’i, maka sahlah ijab dan qabul tersebut. Tidak disyaratkan mesti satu nafas atau dua nafas atau berjabat tangan atau menyusun ayat dalam bahasa sanskrit lama atau ayat tok kadi yang digunakan sebelum merdeka.

Categories
Artikel Cahaya Islam Motivasi Umum

Kenapa Lebih Senang Untuk Berzina Dari Berkahwin? #1

Antara peruntuh nilai-nilai baik dalam kehidupan manusia hari ini adalah apabila dimudahkan yang haram dan disukarkan yang halal. Sedangkan Islam menyuruh kita membentuk suasana atau iklim kehidupan yang menyukarkan yang haram dan memudah yang halal. Itulah tanggungjawab pemerintah dan umat iaitu menegak yang makruf dan mencegah yang munkar.

Menegak yang makruf itu adalah dengan cara menyuruh, memudah dan membantu ke arah tersebut. Sementara mencegah yang mungkar adalah dengan cara menghalang, melarang dan menyukarkan jalan untuk sampai kepadanya. Namun, jika masyarakat hari ini menyusahkan yang halal dan menyenangkan yang haram, tanda kita begitu menjauhi ruh syariat islam yang hakiki yang diturunkan oleh Allah s.w.t.

Categories
Pendidikan Tip & Panduan Umum

Kesalahan Ejaan yang Kerap dilakukan oleh Pelajar… Dan Blogger?

Kali ini saya akan senaraikan beberapa kesalahan ejaan yang sering dilakukan oleh pelajar. Bagaimanapun rasanya saya juga tergolong di kalangan orang-orang yang sering salah dalam mengeja perkataan-perkataan di bawah. Meskipun pernah menjadi guru bahasa Melayu, saya sendiri tidak terlepas dari membuat silap. Yelah, dah manusia mana ada yang sempurna. Saya sebenarnya lebih mahir dalam bidang lukisan berbanding dengan penulisan…oh…

Berikut ialah kesalahan ejaan paling popular yang sering dilakukan:

Categories
Motivasi Perkahwinan & Keluarga Umum

Pengorbanan Seorang Ibu…

kasih ibu-1

kasih ibu-2

kasih ibu-3kasih ibu-4

Kisah kasih sayang ibu yang cukup hebat! Saya mungkin menangis jika berada ditempat kejadian. Alangkah mulianya si ibu..semoga Allah membalasnya dengan rahmat. Kita sering dihidangkan dengan tragedi bayi dibuang, bayi dibunuh dan kanak-kanak didera. Pelik, tiada sifat kemanusiaankah dalam diri insan-insan seperti ini?

Ambil contoh peristiwa di atas. Renung-renungkanlah bersama…