Home / Umum (page 2)

Umum

Bertudung Tetapi Memikul Dosa

Saya pernah membaca petikan seorang artis yang menjawab soalan tentang pandangannya berkaitan pemakaian tudung. Soalan itu ditanya kepada beliau kerana beliau berlakon menjadi seorang gadis alim yang memakai baju kurung sopan lengkap dengan tudung. Ulasan beliau lebih kurang begini:

Read More »

Dosa Pahala Facebook Kita Sebelum & Selepas Mati

Hari ini hampir semua orang di antara kita punyai akaun Facebook. Namun berapa orang yang menilai dan mengambil berat tentang sumbangan saham pahala atau dosa yang sedang berjalan dari profile Facebook masing-masing? Ada orang berkata, ‘Eh, aku main FB suka-suka jer, tak kan berdosa kot?’. Kita harus faham setiap saat …

Read More »

Saya Dah Tak Nakal Lagi Mak…

Mak….. Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari….. Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih…. Mak tau tak….. itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa….. dan itu juga terakhir kali nya. Emmmm…rupanya …

Read More »

Adakah Tsunami Di Jepun Merupakan Perkara Yang Kelakar?

Seluruh dunia sedar akan kedahsyatan Tsunami yang melanda Jepun. Dunia sedang sibuk membicarakannya atas dasar kemanusiaan. Namun tidak bagi sesengah orang kita di Malaysia. Kita tidak hairan dengan golongan yang tidak mengambil berat tentang hal ini. Mungkin ini sikap biasa masyarakat kita. Tetapi kita cukup kesal apabila akhbar tempatan melihat …

Read More »

Ulasan Tentang Kisah Cinta Nabi Muhammad & Siti Khadijah

Sejarah percintaan baginda Nabi Muhammad saw dengan Siti Khadijah telah banyak memberikan inspirasi kepada umatnya. Saya sendiri sering mengambil contoh kisah percintaan baginda sebagai panduan dalam bercinta dan memilih bakal isteri. Dengan mengikuti, memahami dan menghayati kisah cinta baginda, kita dapat pelajari banyak perkara yang akan menjadi sumber kekuatan kita …

Read More »

Kenapa Tetamu Bagi Duit Ketika Menghadiri Kenduri Kahwin?

Mungkin perkara ini telah menjadi adat yang ramai orang buat tapi tak ramai orang tahu apa sebabnya. Sehingga adakalanya sesetengah orang berkata ‘Buat kenduri ke buka kedai makan?’, dari pihak pengajur majlis pula kadang-kadang terpaksa menolak dengan berkata ‘Tak payah bagi duit..Kami buat majlis kesyukuran..Bukan nak minta dibayar.”. Bermacam-macam tanggapan …

Read More »