Breaking News
Home / Uncategorized / Lakukan Yang Terbaik Untuk Menjadi Baik

Lakukan Yang Terbaik Untuk Menjadi Baik

Lakukan Yang Terbaik Untuk Menjadi Baik

Seorang Guru membuat garis sepanjang 10 sm (sentimeter) di atas papan tulis, lalu berkata kepada anak-anak muridnya: “Anak-anak, cuba pendekkan garisan ini!”

Murid pertama maju ke hadapan, lalu ia memadamkan 2 sm dari garis itu, sekarang garisan itu telah menjadi 8 sm. Guru mempersilakan murid ke dua pula. Murid tersebut melakukan perkara yang sama. Garisan tersebut telah tinggal 6 sm. Anak murid ke tiga dan keempat selepas itu turut berbuat perkara yang sama, masing-masing memadamkan 2 sm. Garisan tersebut sekarang tinggal hanya 2 sm.

Giliran murid terakhir maju kedepan, ia membuat garis yang lebih panjang, sejajar dengan garis pertama yang hanya berbaki 2 sm itu.

Sang Guru menepuk bahunya seraya berkata: “engkau memang bijak. Untuk membuat garis itu menjadi pendek, kita tidak perlu memadam garisan yang asal. Cukup kita membuat satu garis yang lebih Panjang berdekatan dengannya. Garis pertama akan menjadi lebih pendek dengan sendirinya.”

Setiap kita ingin menjadi pemenang dalam apa jua keadaan. Untuk memenangkan diri, kita tidak perlu mengecilkan orang lain. Kita juga tidak perlu memburukkan orang lain, kerana secara tidak langsung, membicarakan keburukan orang lain adalah cara tidak jujur untuk memuji diri sendiri.

Cukup lakukan yang terbaik yang dapat kita lakukan untuk semuanya, biarkan waktu akan membuktikan kebaikan tersebut.

Ingatlah pesanan Rasulullah SAW:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَفَ عَلَى أُنَاسٍ جُلُوسٍ فَقَالَ : ” أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِكُمْ مِنْ شَرِّكُمْ ” قَالَ : فَسَكَتُوا فَقَالَ ذَلِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَالَ رَجُلٌ : بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنَا بِخَيْرِنَا مِنْ شَرِّنَا قَالَ : ” خَيْرُكُمْ مَنْ يُرْجَى خَيْرُهُ وَيُؤْمَنُ شَرُّهُ وَشَرُّكُمْ مَنْ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَلَا يُؤْمَنُ شَرُّهُ “

Daripada Abu Hurarirah RA berkata, “Nabi SAW melewati sekelompok orang yang sedang duduk. Baginda SAW bersabda, “Mahukah aku beritahu kalian, orang yang terbaik di antara yang terburuk dalam kalangan kalian?” Mereka pun terdiam. Rasulullah SAW pun mengulangi pertanyaan tersebut sampai tiga kali. Kemudian mereka pun menjawab, “ya, wahai Rasulullah! Beritahu kepada kami siapakah orang yang terbaik di antara yang terburuk di antara kami.” Rasulullah SAW kemudian bersabda, “Manusia terbaik di antara kalian adalah yang diharapkan kebaikannya dan orang lain merasa aman dari gangguannya. Manusia terburuk di antara kalian adalah yang tidak diharapkan kebaikannya dan orang lain juga tidak merasa aman dari gangguannya.” (HR. Tirmidzi No. 2263). Status: Hadis Sahih

#SuburkanAmalanMantapkanKeperibadian
https://t.me/kapsul_tazkirah

About mai

Check Also

Hati Tenang?

Bagaimana Menjadikan Hati Tenang? Dalam hidup ini, ada kalanya hati kita berada dalam keadaan gelisah, …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *