Breaking News
Home / Tag Archives: solat

Tag Archives: solat

Seorang Supervisor yg telah berkhidmat 30 tahun di dalam sebuah syarikat ‘property developer’ ingin bersara dan mengemukakan surat permohonan kpd majikannya. Pengarah syarikatnya bersetuju tetapi dgn syarat supervisor tersebut hendaklah menyiapkan satu lagi projek sebuah rumah. Supervisor dengan berat hati bersetuju. Kerana tidak sabar untuk bersara cepat maka projek rumah …

Read More »

MUNGKIN ALLAH SUDAH BOSAN DENGAN KAU

MUNGKIN ALLAH SUDAH BOSAN DENGAN KAU… Seorang pemandu grab bertanya pada seorang Ustaz yang kebetulan jadi penumpang nya hari itu. “Ustaz, kenapa ya. Saya merasa susah dan penuh masalah. Cari rezeki sulit, cari penumpang susah, pendapatan semakin kecil, hutang keliling pinggang pun tidak terbayar, masa depan saya semakin suram ustaz …

Read More »

Makna Bacaan Dalam Solat

Ada orang dah solat berpuluh tahun, tapi masih tak tahu maksud atau makna bacaan dalam solat yang diorang buat (ramai sebenarnya). Tak hairan la kalau tak khusyuk dalam sembahyang. Oleh itu, marilah kita renung-renungkan dan faham-fahamkan setiap rangkap yang kita sebut sewaktu kita solat Takbiratul-Ihram / Takbir: Allah Maha Besar. …

Read More »

Berada Dimasjid dan Berwuduk Didoakan Malaikat

Berada Dimasjid dan Berwuduk Didoakan Malaikat   عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْمَلَائِكَةُ تُصَلِّي عَلَى أَحَدِكُمْ مَا دَامَ فِي مُصَلَّاهُ الَّذِي صَلَّى فِيهِ مَا لَمْ يُحْدِثْ تَقُولُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْه Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Para Malaikat selalu berselawat …

Read More »

TERLATAH KETIKA SEMBAHYANG

TERLATAH KETIKA SEMBAHYANG SOALAN : Apakah batal solat seorang itu kalau dengan tidak dia sengaja terlatah sebab terkejut akan sesuatu? JAWAPAN : Seorang yang sedang solat jika dia sengaja berkata-kata walau pun dengan sepatah perkataan nescaya batal solatnya. Akan tetapi jika terkeluar dari mulutnya perkataan yang sedikit tanpa dia sengaja …

Read More »

TEKNIK SYAITAN WAS-WASKAN MANUSIA

Antara teknik halus syaitan was-waskan hati manusia: 1. “Kalau Allah tu ada atau Maha Penyayang, kenapalah doa aku tak makbul-makbul? Kenapa la Dia buat aku macam ni??” (rosakkan iman & akidah). 2. Sekiranya tidak mampu; “Kita ni manusia biasa bukan Nabi, biasa la tu buat dosa, boleh taubat nanti-nanti” (rasa …

Read More »

SOLAT

Solat: 1. Menjadi kewajipan utama dan termasuk dalam rukun Islam. 2. Solat membezakan orang mukmin dengan orang kafir. 3. Solat merupakan amalan pertama yang akan dihisab di akhirat. 4. Solat menjadikan seorang mukmin itu beriman dan bertaqwa kepada Allah. 5. Solat mencegah kemungkaran. 6. Solat merupakan tiang agama. 7. Solat …

Read More »

Perbualan antara Rasulullah & iblis..

Ustaz Azhar Idrus Berkata: Kita relax and bace ni.. 6 Perbualan antara Rasulullah & iblis…   1.Rasulullah bertanya : *Apa yg kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku hendak Solat* Iblis menjawab : *Aku merasa Panas dinding dan Gementar* Rasulullah : “kenapa?” Iblis : “Sebab setiap seorang hamba berSujud 1kali …

Read More »

BELITAN SYAITAN TERHADAP ORANG SOLAT

Nabi salla allahu ‘alaihi wasallam bersabda : إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ أَيِسَ أَنْ يَعْبُدَهُ الْمُصَلُّونَ فِي جَزِيرَةِ الْعَرَبِ وَلَكِنْ فِي التَّحْرِيشِ بَيْنَهُمْ Ertinya : Sesungguhnya Syaitan telah putus asa (dan sedar tidak mampu) menyesatkan seluruh umat Islam di tanah arab, tetapi (diubah strateginya), dengan mencipta permusuhan (pergaduhan) yang bersangatan di antara …

Read More »