Home / halal haram / Harta Menjadi Fitnah

Harta Menjadi Fitnah

Harta Menjadi Fitnah

عَنْ كَعْبِ بْنِ عِيَاضٍ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ فِتْنَةً وَفِتْنَةُ أُمَّتِي الْمَالُ

Daripada Ka’ab bin ‘Iyad berkata: Aku mendengar Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya setiap ummat itu memiliki fitnah dan fitnah ummatku adalah harta.” (Sunan Tirmidzi No: 2258) Status: Hasan Sahih

Pengajaran:

1. Fitnah membawa maksud cubaan dan ujian terhadap sesuatu.

2. Setiap kita tidak kira kaya atau miskin, berpangkat atau orang biasa tidak akan terlepas daripada ujian terhadap harta.

3. Ada orang yang diuji dengan harta sehingga menyibukkan diri dengan harta secara berlebihan sehingga melalaikan diri dari melaksanakan ketaatan kepada Allah dan lupa kepada akhirat.

Firman Allah:

إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ ۚ وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ

Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu merupakan fitnah (bagimu), dan di sisi Allah-lah pahala yang besar. [at-Taghabun/64:15

4. Bagi orang yang dibukakan baginya pintu-pintu harta, hendaknya dia berwaspada terhadap bahaya dan fitnah harta, dengan tidak berlebihan dalam mencintainya dan terlalu berkeinginan dalam mengejarnya (Ibnu Baththal yang dinukil dalam Fathul Bari 11/245).

5. Rasulullah SAW mengingatkan sifat manusia: “Seandainya seorang manusia memiliki dua lembah (yang penuh berisi) harta/emas, maka dia pasti akan menginginkan lembah (harta) yang ketiga”. (HR Bukhari No: 6075).

6. Ibnul Qayyim menyatakan: Secara tabiatnya, nafsu manusia tidak akan pernah merasa puas dan cukup dengan harta dan kemewahan dunia yang dimilikinya, kecuali orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah.

7. Ada orang yang sanggup berebut harta ahli waris dan harta anak yatim sehingga bergaduh adik beradik dan ahli keluarga.

8. Tidak kurang juga orang yang mendapatkan harta dengan jalan yang haram seperti rasuah, mencuri, berjudi, skim cepat kaya atau menjadi scammer sebagai jalan mudah mendapatkan harta.. Ada yang diuji dengan kekurangan harta sehingga merelakan dirinya menjadi peminta sedekah atau menerima rasuah.

Moga harta tidak menjadi fitnah yang merosakkan iman dan amal kita.

Putuskan Rantaian Rasuah

cnp

About mai

Check Also

Dosa jariah

Saya terbaca kisah seorang pemuda yang memfitnah seorang ulama, lalu dia menyesal dan bertemu dengan …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *