Home / Umum (page 8)

Umum

Koleksi Fakta

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit fakta menarik yang mungkin diluar pemikiran kita. Kesemua fakta ini tidak semestinya tepat, tetapi bila ia telah diiktiraf sebagai fakta, ini bermaksud kenyataan yang dikeluarkan ini semuanya berlandaskan kajian dan penelitian yang mendalam. Buka mata, buka minda, usah biarkan fikiran kita sempit dengan idea …

Read More »

(Pendidikan) Apa Akan Jadi Dengan Budak Ni?

Dulu saya pernah jugak jadi cikgu sementara. Memang kelakar dan kesian tengok cara budak-budak zaman sekarang jawab soalan. Ehem…budak sekarang? Sama jer sebenarnya dari dulu lagi…patut la dalam kajian ada menyatakan bahawa golongan yang paling ramai mengalami stress adalah guru. Mana tak stress, korang try la baca apa yang salah …

Read More »

Sup Tulang Yang Dah Di Makan

Sekadar renungan…. …….buat peringatan buat diriku yang sering terlepas pandang. Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang …

Read More »

(Umum) Salam Aidilfitri

Syukur Alhamdulillah…setelah sebulan berpuasa kita semua masih bernafas untuk menyambut hari raya. Ramai juga orang yang tidak berpuasa, tetapi sambutan raya mereka melebihi orang yang berpuasa pulak. Sedih rasanya melalui Ramadhan kali ini..lain yang dirancang diawal ketibaan Ramadhan…lain pula jadinya diakhir Ramadhan. Amalan yang diharapkan dapat ditingkatkan sseolah-olah hanyalah gurauan…hiisss…entahlah…

Read More »

(Semasa) Perlukah Malaysia & Indonesia Bersengketa?

Saya berkunjung ke beberapa blog rakan dan mendapati fanomena caci memaki di antara rakyat Malaysia dan Indonesia semakin merebak. Kutuk-mengutuk, sumpah seranah dan saling salah menyalahi antara satu sama lain menjadi amalan bangsa masa kini. Persengketaan ini bermula dari kesalahan segelintir individu dengan individu yang lain. Namun diperbesarkan dengan menggunakan …

Read More »

(Motivasi) Akhirnya Aral Melintang Juga…

Baru saja sehari saya keluarkan artikel tentang perniagaan yang bertajuk Pastikan Dua, niat di hati memang ingin berkongsi kepada para pembaca untuk memastikan masing-masing bersedia dengan satu ‘backup plan’ sekiranya diberhentikan kerja secara mengejut. Jika tiada aral melintang, memang anda boleh mula untuk bersedia dari sekarang. Bagaimana jika aral melintang? …

Read More »

Ada Apa Dengan Kemerdekaan Malaysia?

Sebenarnya banyak perkara yang ingin saya tulis, tetapi saya rasa gambar lebih baik untuk menjelaskan maksud yang ingin disampaikan. Terlebih dahulu mari kita fahamkan apakah sebenarnya maksud merdeka. Mengikut kamus dewan, ‘merdeka’  bermaksud bebas, lepas, berdiri sendiri dan tidak bergantung kepada orang lain.. Apakah pula maksud bebas kepada masyarakat Malaysia …

Read More »

Tolong Saya….

Bolehkah anda beritahu saya, jika anda ingin membaca blog ini…apakah perkara yang paling anda suka? Tolong bantu saya untuk menyediakan maklumat berguna dan digemari ramai. Sudi-sudilah mengundi di sini untuk melihat keputusannya! Terima kasih….. Undian Anda Amat Bermakna!

Read More »

Badan Kita Anugerah Yang Perlu Dijaga

Ini adalah artikel pertama berbentuk kesihatan dalam blog ini. Dah lama sebenarnya nak tulis tentang kesihatan… Betulkan, badan kita adalah anugerah yang perlu dijaga. Tapi malangnya persepsi masyarakat kita hari ini ramai yang silap. Tengok balik, di antara kita ada yang kurus, gemuk, hensem (macam saya ni..hehe..tipu), dan berbagai-bagai lagi …

Read More »