Home / Minda

Minda

Motivasi Kerja Oleh Dato Dr. Fadzilah Kamsah

‘Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria, ada datang dengan perasaan ‘biasa’ dan ada datang dengan perasaan serba tak kena ‘.. Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan ‘biasa’ saja, hasilnya adalah ‘biasa’ saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa …

Read More »

Jika Tiada Kerja

“Boringnyer…….!!!!” Ehem..tak ada kerja boleh menyebabkan kita mengeluh panjang. Tapi yang peliknya, bila ada kerja, dikeluhnya kerja terlalu banyak, bila tiada kerja dikeluhnya pula bosan dan sebagainya. Namun di mana-mana pun kita perhati, ramai orang lebih suka duduk saja dari bekerja. Mari kita semak balik corak hidup kita. Orang yang …

Read More »

Tak Pandai Bukan Tak Boleh

Dalam kehidupan harian kita, kita sering melihat perkara baru yang kita perasan ianya ada peluang untuk dikembangkan. Jika bukan untuk dikembangkan sekalipun, kita mungkin terasa minat untuk mendalami perkara tersebut. Tetapi sayang, impian itu cuma angan-angan sahaja. Kenapa ia hanya menjadi angan-angan? Kerana sifat kita yang suka menyalahkan diri sendiri. …

Read More »

(Motivasi) Ubah Sebelum Berubah

Sebelum sampai ke satu-satu destinasi, kita akan melalui beberapa langkah dan tempat yang kadang-kadang mahu tak mahu kita terpaksa lalu juga. Tapi yang pasti sebelum tiba ke tempat tersebut, kita akan mulakan dengan berfikir untuk ke sana. Kita akan merealisasikan 80% daripada apa yang kita fikirkan. Contoh jika nak makan, …

Read More »

(Motivasi) Jangan Jadi Diri Sendiri

Sering kita terdengar ungkapan ‘Be yourself!’ atau jadilah diri sendiri, betul tak? Sebelum tu jom kita semak balik, bolehkah kita jadi orang lain? Tak kira macam mana kita buat, kita tetap adalah diri sendiri. Jadi tidakkah ungkapan itu seperti kata-kata bodoh? Tak juga, kita sebenarnya perlu faham ungkapan itu sebenarnya …

Read More »

(Motivasi) Bagaimana Mengubah Hidup Anda?

Zahirnya… Kelihatan seorang lelaki termenung di sebuah jendela, duduk di atas kerusi malas dan seperti kebanyakan lelaki lain, rokok sentiasa menjadi peneman. Sering saya melihat keadaan seumpama ini. Kadang-kadang situasi ini sering juga menimpa diri, cuma bezanya saya tidak merokok… Tidak kira lelaki atau wanita, kadang2 kita terusik dengan perjalanan …

Read More »

(Motivasi) Jika Bukan Anda, Siapa Lagi?

Menjadi seorang yang bertanggungjawab menguruskan banyak perkara bukanlah perkara yang mudah. Namun saya masih ingat kata-kata dari isteri seorang jutawan yang amat berjaya. Katanya: ‘Saya tak tahu kalau bukan suami saya, siapa lagi yang sanggup berkerja seperti beliau!’ Kenapa beliau berkata begitu? Sebabnya beliau sentiasa menghina suaminya ketika zaman kemelesetan …

Read More »

(Motivasi) Berfikir Sekarang!

Ambil sebatang pen  dan sehelai kertas kemudian tulis, ‘Apakah perkara yang aku buat sekarang membawa manfaat di masa depan?’ Baguslah kalau jawapannya ialah YA! Tapi sila semak balik, manfaat yang macam mana? Inilah maksud tajuk artikel ini, ‘Berfikir Sekarang’. Andainya anda seorang pelajar universiti, berfikirlah bermula dari sekarang apa perkara …

Read More »

(Motivasi) Bekerjasama Bukan Bergantung!

Suatu masa dulu ketika bekerja di syarikat swasta, saya memang hanyalah pekerja biasa yang hanya melakukan kerja seperti mana diarahkan. Jika tiada sebarang kerja, apa lagi…macam korang semua la jugak! Mengular sana sini, bersembang, tertido (bukan sengaja nak tido, tapi dah bosan sangat sampai tertidur) dan seumpamanya. Tapi hidup saya …

Read More »