(Pendidikan) Apa Akan Jadi Dengan Budak Ni?

Dulu saya pernah jugak jadi cikgu sementara. Memang kelakar dan kesian tengok cara budak-budak zaman sekarang jawab soalan. Ehem…budak sekarang? Sama jer sebenarnya dari dulu lagi…patut la dalam kajian ada menyatakan bahawa golongan yang paling ramai mengalami stress adalah guru. Mana tak stress, korang try la baca apa yang salah …

Read More »

Sup Tulang Yang Dah Di Makan

Sekadar renungan…. …….buat peringatan buat diriku yang sering terlepas pandang. Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang …

Read More »

Kalau Allah Baik, Kenapa Cipta Neraka?

Artikel ini dipetik dari masej yang saya terima di Facebook. Terima kasih diucapkan kepada si penulis (tidak tahu siapa) atas kisah yang banyak memberi pengajaran ini! Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yangmelaksanakan dasar ‘Membangun Bersama Islam’, kerap …

Read More »

(Motivasi) Ubah Sebelum Berubah

Sebelum sampai ke satu-satu destinasi, kita akan melalui beberapa langkah dan tempat yang kadang-kadang mahu tak mahu kita terpaksa lalu juga. Tapi yang pasti sebelum tiba ke tempat tersebut, kita akan mulakan dengan berfikir untuk ke sana. Kita akan merealisasikan 80% daripada apa yang kita fikirkan. Contoh jika nak makan, …

Read More »

(Motivasi) Jangan Jadi Diri Sendiri

Sering kita terdengar ungkapan ‘Be yourself!’ atau jadilah diri sendiri, betul tak? Sebelum tu jom kita semak balik, bolehkah kita jadi orang lain? Tak kira macam mana kita buat, kita tetap adalah diri sendiri. Jadi tidakkah ungkapan itu seperti kata-kata bodoh? Tak juga, kita sebenarnya perlu faham ungkapan itu sebenarnya …

Read More »

(Motivasi) Apa Yang Saya Impikan

Artikel ini adalah coretan bab dari tajuk Bagaimana Hendak Mengubah Hidup. Semak artikel lepas sebagai rujukan: Pengenalan Kenapa Perlu Berubah Mendalami Rasa Apa Yang Saya Impikan? Setiap orang mempunyai impian, setiap orang ada cita-cita tersendiri. Tapi sehingga kini tak ramai yang berjaya merealisasikan impian masing-masing. Jika ditanya mengapa impian itu …

Read More »

(Motivasi) Mendalami Rasa

Artikel ini adalah coretan bab dari tajuk Bagaimana Hendak Mengubah Hidup. Semak artikel lepas sebagai rujukan: Pengenalan Kenapa Perlu Berubah Mendalami Rasa Cuitan rasa untuk berubah kini menjadi ruting harian kita. Kita tahu kenapa perlu berubah dan kita mahu berubah. Namun jalan menujunya masih agak pudar untuk ditelusuri. Usah khuatir, …

Read More »

(Motivasi) Kenapa Perlu Berubah?

Sambungan dari artikel lepas : Bagaimana Mengubah Hidup Anda? Sebenarnya perasaan kita yang ingin berubah dari masa ke semasa itu adalah suatu anugerah yang indah. Kita diberi peluang oleh Allah untuk merasai perasaan ingin menjadi lebih baik dan mengubah hidup ke arah kesempurnaan. Saidina Ali RA pernah berpesan: Celakalah sesiapa …

Read More »

(Motivasi) Bagaimana Mengubah Hidup Anda?

Zahirnya… Kelihatan seorang lelaki termenung di sebuah jendela, duduk di atas kerusi malas dan seperti kebanyakan lelaki lain, rokok sentiasa menjadi peneman. Sering saya melihat keadaan seumpama ini. Kadang-kadang situasi ini sering juga menimpa diri, cuma bezanya saya tidak merokok… Tidak kira lelaki atau wanita, kadang2 kita terusik dengan perjalanan …

Read More »

Jangan Bergaduh Balik Raya Rumah Siapa

Sebuah kisah pengajaran yang diceritakan oleh seorang rakan online kita. Cerita berkisar tentang ketaatan yang sebenarnya menurut Islam. Ikuti kisah ini: Setiap kali menjelang Ramadhan tergiang-giang suara ibu yang rasanya baru saja saya dengar walaupun telah berlaku berbelas tahun. Di antara tazkirah ibu yang amat saya ingat ialah ketika bulan …

Read More »